Det gode museum er ekstrovert, åbner sig mod omgivelserne og inviterer indenfor. Men det gode museum er også introvert og koncentreret om oplevelsen af kunstværkerne. Det gode museum er en levende del af lokalsamfundet og et naturligt hjemsted for de enestående værker, det danner ramme om. Rammen om et billede er en pause mellem kunsten og væggen, mellem kunsten og verden omkring værket. Det nye Randers Kunstmuseum skaber indadtil denne nødvendige, rolige baggrund for kunsten – og står samtidig udadtil som et værk i sig selv, en skulptur i byens og landskabets rum. Det nye Randers Kunstmuseum er et hus, hvor naturen er trukket ind og kunsten rækker ud. Det nye Randers Kunstmuseum er udformet med afsæt i samspillet mellem tre centrale forhold: kunsten, stedet og bygningen. De tre forhold samles i bygningens hovedgreb til en stedsspecifik og unik helhed. Randers Kunstmuseum blev etableret i 1887. Museets store samling rummer flere end 4.000 værker og er kendt for sin høje kvalitet og store alsidighed. Samlingen giver en tæt dækning af dansk billedkunst fra ca. 1800 til i dag, men den belyser også den hjemlige kunstudviklings internationale baggrund igennem en række udvalgte eksempler på samtidige udenlandske værker.
En enestående samling
Guldalderens danske malerkunst er flot repræsenteret med værker af alle epokens hovedkræfter. Købkes unikke portræt ”En gammel bondekone” fra 1832 er et af højdepunkterne i samlingen, der også omfatter Abildgaard, Juel, Eckersberg, Marstrand, Lundbye, Dreyer, Skovgaard, Kyhn og mange andre. Også dansk naturalisme, realisme og symbolisme fra slutningen af 1800 tallet samt tidlig dansk modernisme fra begyndelsen af 1900 tallet er rigt repræsenteret. I denne del af samlingen findes en række af dansk kunsts mest fremragende værker, bl.a. hovedværker af Ring, Philipsen, Hammershøi og Willumsen. En af samlingens mange perler, Rings mesterværk ”Sommerdag ved Roskilde Fjord” blev således i 2006 udpeget til Den danske Kulturkanon som et værk af enestående national betydning. Dette og andre af samlingens værker har påkaldt sig betydelig international bevågenhed og optræder jævnligt som blikfang for store udstillinger i udlandet. Eksempelvis er Hammershøis ”Interiør med ung kvinde set fra ryggen” internationalt anerkendt som et af kunstnerens vigtigste værker, og værket benyttes gerne som plakatbillede og forsidebillede på de internationale Hammershøi-udstillingers katalogomslag. Samlingen omfatter desuden talrige markante værker fra den tidlige danske modernisme, herunder Giersing, Isakson, Weie, Scharff, Lundstrøm og Søndergaard, ligesom 1930-ernes surrealisme afspejles i værker af Bjerke-Petersen, Bille, Mortensen, Freddie, Kernn-Larsen m.fl. Omkring 1950 er den danske modernisme meget internationalt orienteret, og den lader sig ikke forstå uden sin internationale forankring. Museets samling er derfor beriget med et stort antal relevante udenlandske værker, eksempelvis hollandsk og belgisk kunst med tilknytning til Cobra gruppen. Det betyder, at danske hovednavne som Jorn, Jacobsen, Alfelt, Pedersen, Ferlov, Heerup m.fl. på Randers Kunstmuseum opleves side om side med værker af Appel, Corneille, Alechinsky, Reinhoud, Wemaëre og Dotremont.